اذعان یک روزنامه آمریکایی به ارتقای جایگاه اسد و نشانه‌های عقب‌نشینی مخالفان
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

یک روزنامه آمریکایی به بررسی نشانه های عقب نشینی مخالفان سوریه و وخامت وضعیت و ناامیدی شورشیان در جنگ با نظام سوریه و در مقابل ارتقای جایگاه دولت اسد پرداخته است.

روزنامه آمریکایی «مک کلاچی» در گزارشی به موضوع بحران سوریه و موضع دولت واشنگتن در قبال آن پرداخت.

بر اساس این گزارش، یک ماه از زمانی که دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا وعده افزایش کمک ها به مخالفان مسلح نظام سوریه را مطرح کرد می گذرد اما جایگاه دولت «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه ارتقاء یافته و این در حالیست که به نظر می رسد کمک آمریکا به شورشیان سوری متوقف شده و اختلاف های مرگباری نیز میان نیروهایی که در حال جنگ با نظام سوریه هستند، به وجود آمده است.

در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه نیروهای دولتی سوریه، شورشیان را مجبور کرده اند تا شهر کلیدی «حمص» را ترک کنند، آمده است که این مورد تنها یک نمونه از عقب نشینی های اخیر مخالفان نظام سوریه است؛ مخالفانی که هم در تلاشند تا قابلیت های جنگی خود را افزایش دهند و هم اینکه یک مشروعیت سیاسی به دست آورند.

* آشفتگی ساختاری اپوزیسیون تبعیدی سوریه و گرفتاری‌های سیاسی آمریکا

مک کلاچی نوشت که گرفتاری های سیاسی و لجستیکی در آمریکا در حال مانع تراشی برای توزیع کمک های نظامی این کشور به مخالفان سوریه است و از طرف دیگر ائتلاف اپوزیسیون غیر نظامی و تبعیدی سوریه که در ترکیه به سر می برند، همچنان در آشفتگی سازماندهی و ساختاری گرفتارند. «غسان هیتو» نخست وزیر این ائتلاف اپوزیسیون سوریه نیز که یک شهروند آمریکایی محسوب می شود، چند روز بعد از اینکه این ائتلاف «احمد عاصی الجربا» را به یک رئیس جدید خود انتخاب کرد، از سمت خود استعفا کرد.

بر اساس این گزارش، هیتو و جربا نماینده فرقه های مختلفی در ائتلاف اپوزیسیون سوریه هستند و یکی از آنها (هیتو) تحت حمایت قطر و دیگری مورد حمایت عربستان سعودی قرار دارد و پیروزی جربا به عنوان رئیس جدید این ائتلاف اپوزیسیون ها نمادی از پیروزی عربستان سعودی محسوب شده است. پبروزی جربا همچنین به معنای شکست اخوان المسلمین سوریه که سال هاست بر مخالفان تبعیدی این کشور سلطه دارد، محسوب شد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه به بزرگترین نشانه عقب نشینی و بدشانسی مخالفان سوریه اشاره کرده و نوشته است که این عقب نشینی از داخل سوریه و در پی آن صورت گرفته است که مناطقی که زمانی به طور یکپارچه تحت کنترل شورشیان سوری قرار داشت، از دسترس این شورشیان خارج شد و این امر قابلیت مخالفان سوریه در تامین کمک به جوامع گرسنه و تحت محاصره را تضعیف کرد.

این در حالیست که بر اساس نوشته این روزنامه، اقدام شورشیان در تامین غذا برای گرسنگان و افرادی که تحت محاصره در سوریه به سر می برند، بخش مهمی از استراتژی آنها برای اثبات این است که می توانند در صورت سقوط اسد، بر سوریه حکومت کنند.

*‌ گسترش ناامیدی میان مخالفان سوریه

یکی از مقامات واحد هماهنگی کمک ها (ی خارجی) در دفتر اپوزیسیون سوریه واقع در ترکیه در این باره گفته است: ناامیدی (میان مخالفان) در حال گسترش و تبدیل شدن به موضوعی در تمام مناطقی است که ما در آنجا عملیات می کنیم.

این مقام آگاه که به دلیل حساسیت سیاسی موضوع کمک های خارجی، تمایلی به افشای نامش نداشت، پیروی اجرای استراتژی مخالفان سوری در تامین غذا برای گرسنگان به منظور اثبات قابلیت حاکمیت خود بر سوریه، گفت که طرح هایی در دست اجرا است که بر اساس آنها، آمریکا سریعا مبلغی معادل 500 هزار دلار را برای کمک به بسته های اضطراری و غذایی و به خصوص در برای شهر حمص آزاد کند. یگان هماهنگی کمک های خارجی برآورد کرده است که هر ماه 1.6 میلیون دلار بسته مواد غذایی در سراسر سوریه مورد نیاز است که تاکنون از این تعداد فقط 150 هزار بسته تامین شده است.

این در حالیست که این یگان در تحویل مواد غذایی به افراد با مشکلات رو به رشدی روبرو شده است و برای مثال در یکی از مناطق تحت کنترل شورشیان در حلب، ساکنان گرسنه موانعی ایجاد کرده اند تا از رسیدن مواد غذایی به مناطقی که تحت کنترل نیروهای سوریه قرار دارد جلوگیری کنند زیرا آنها بر این باورند که زمانی که بحث غذا پیش می آید، حامیان مخالفان سوریه در اولویت قرار دارند.

در ادامه این گزارش به توقف کمک های نظامی دولت اوباما به شورشیان سوریه به دلیل اختلاف قانونگذاران کنگره آمریکا بر سر چرایی و چگونگی تسلیح مخالفان سوری اشاره شده و آمده است که اجرای تجهیز مخالفان سوریه قرار بود توسط سیا مدیریت شود اما کمیته اطلاعاتی کنگره آمریکا تاکنون اجرای این برنامه را تائید نکرده است و اعضای این کمیته نیز از بحث درباره این برنامه ممانعت کرده اند.

* اختلاف نظر مقامات آمریکایی درباره تجهیز شورشیان سوری توسط واشنگتن

مک کلاچی نوشت: مرور اظهارات اخیر اعضای کمیته های دو مجلس نمایندگان و سنای کنگره آمریکا نشان دهنده ترکیبی از دیدگاه ها (در قبال موضع واشنگتن در قبال شورشیان سوری) است؛ «مارکو روبیو» جمهوریخواه ایالت «فلوریدا» ماه گذشته میلادی حمایت خود را از ارسال تسلیحات برای شورشیان سوری اعلام کرد اما در مقابل، «دایان فاینستاین» سناتور دموکرات ایالت «کالیفرنیا» از اقدامات سازمان ملل در قبال سوریه حمایت کرد و از شورای امنیت خواست تا نهایتا اقداماتی معنی دار و قاطعانه را برای پایان بخشیدن به بحران سوریه اتخاد کند.

علاوه بر این، در مجلس نمایندگان نیز اعضای «تی پارتی» به همراه چند تن از دموکرات ها از ارائه قانونی حمایت کرده اند که دولت اوباما را از ارسال سلاح به سوریه بدون تصویب کنگره منع می کند.

بر این اساس، «میشل باچمن» سناتور جمهوریخواه ایالت «مینه سوتا» اعلام کرده است که ارسال تسلیحات برای مخالفان سوری مانند «تجهیز و کمک به گروه های افراطی است که درصدد شکست ما هستند».

در انتهای این گزارش نوشته شده است که جمعه اخیر، «جن پساکی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره وضعیت کمک های خارجی به مخالفان سوری ممانعت کرد و صرفا گفت که دولت آمریکا اقداماتی را در این زمینه عملیاتی کرده و نگران تسلط ارتش سوریه بر حمص و سایر مناطق است.






July 14th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی